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Con todo lo que se ha publicado, ¿llegaremos a entender cómo funciona el “pixel binning” de la Leica M11? – actualizado 17-1-2022 con la solución

¿Misterio, emoción, fascinación, genialidad, chorrada?
El enigma del «pixel binning» y de la matriz bayer que no es bayer y quizás ni siquiera es matriz.

En episodios anteriores hemos hablado y habéis comentado sobre el asunto, pero un oscuro velo se extiende aún sobre nuestras dudas. ¿Vamos a dejar que las tinieblas atenacen nuestro espíritu o lucharemos contra ellas como el Cid Casado Campeador defendiendo los «purines» porcinos?

Dejo los enlaces en bruto para que veáis de que va cada cosa.

Yo, por mi parte, ya he escrito a Herrrrrr.Andreas para que me lo explique muy clarito, que con estas dudas no se puede vivir ni dormir tranquilo.

Por lo visto, así, que es como lo hacen los telefonillos Samsung, no es, y eso que a mí me costó la misma vida entenderlo.

Si alguien encuentra un WhitePaper sobre el asunto (Weißes Papier), porfa que nos lo cuente a todos y así dormiremos más tranquilos.

No señor, en la WEB de Leica, que les ha quedado preciosa por cierto, no explican nada.

Actualización: 17-1-2022:

A partir de los comentarios que nos ha puesto Guillermo Luijk os pongo aquí lo que pone uno de los dos enlaces.

Leica M11 review: Hands-on First Look

Muchas gracias Guillermo:

Leica M11 36MP and 18MP DNGs – how do they work?

One unique feature of the Leica M11 is its ability to record DNG raw files at reduced resolution. Along with the native 60MP, 9528×6328 pixel files, it can also output 7416×4928 (36MP) or 5272×3498 (18MP) raw. This brings useful savings in file size, from around 100MB to 70MB or 38MB respectively. Below are comparison images shot at each size, then converted using Adobe Camera Raw. All images were shot using a pre-production camera, so may not fully represent final image quality.

Leica M11 60MP DNG, converted in Adobe Camera Raw

Leica M11 36MP DNG, converted in Adobe Camera Raw

Leica M11 18MP DNG, converted in Adobe Camera Raw

This isn’t the first time we’ve seen ‘small RAW’ files – Canon introduced the concept way back in 2008 with the EOS 5D Mark II, while Nikon has dabbled in something similar. But it seems like Leica is doing something technically very different. Where these other sRAW formats involve demosaicing the raw sensor data and downsampling the resultant full-colour file, examining the M11’s DNGs using RawDigger reveals that Leica is simply outputting lower-resolution, un-demosaiced files. This can be seen from the screenshots below, which visualise the image data stored at each pixel location in the DNG file in terms of colour and brightness.

Leica M11 60MP DNG, visualised in RawDigger

Leica M11 60MP DNG, visualised in RawDigger

Leica M11 36MP DNG, visualised in RawDigger

Leica M11 36MP DNG, visualised in RawDigger

Leica M11 18MP DNG, visualised in RawDigger

Leica M11 18MP DNG, visualised in RawDigger

This looks like such an obvious approach that you’d be forgiven for wondering why other cameras don’t all do it already. The likely reason is that, theoretically, interpolating and downsampling the individual colour channels like this could be open to producing imaging artefacts with finely-repeating, low-contrast detail. However, there’s no obvious problems with our landscape comparison above. This is something we’ll look into in more detail in our full review.

adolfo

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